Ärver jag min styvmor?

Min styvmor har gått bort.

Min pappa 2005.

Äktenskapsförord dom ellan.

Pappa ägde inget allt stod på henne.

Har 3 halvsystrar, hennes 2, 1 pappas och styvmors gemensamma.

Frågan är,

Ärver jag något efter min styvmor eller inte.?

Dom var gifta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det är du ett särkullbarn i förhållande till din pappa och hans nya hustru, din styvmor. När en förälder som är omgift dör, har du som dennes barn rätt att få ut arvet direkt, enligt ärvdabalken 3 kap 1 §. Jag förstår att din pappa gick bort 2005, det framgår dock inte av din fråga om du fick ut något arv då eller om avsaknad av arvet berodde på att han inte hade några tillgångar.

Om din styvmor inte testamenterat något särskilt till dig så har du ingen arvsrätt från henne, om inte läget är så att du väntade med att få arvet från din pappa vid hans bortgång 2005. Ren arvsrätt från din styvmor saknas dock, som sagt under förutsättning att hon inte inkluderat dig i testamente.

Om du har fler frågor rörande detta är du varmt välkommen att kontakta mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare