Ärver jag min pappa trots att han inte är min biologiska pappa?

Jag har ganska nyligen fått reda på att den pappa som jag trott var min pappa i snart 50 år inte alls är min biologiska pappa.

Min pappa skrev på papper om faderskapet (eftersom han trodde att han var min pappa) för ca 50 år sedan och han registrerades som min pappa enligt folkbokföringen.

Han står alltså registrerad som min pappa enligt Skatteverket sen ca 50 år tillbaks.

Vi har inga som helst planer på att ändra på detta, men vi behöver veta hur det fungerar rent praktiskt när han avlider (hur hemskt det än låter). Han är inte min biologiska pappa, men kommer jag att få ärva honom ändå? Eller hur fungerar detta?

Jag har ingen aning om vem som är min biologiska pappa eller om han ens lever.

Jag har försökt att få ett RÄTT svar på detta, men får olika bud när det gäller om jag ärver eller inte. Jag förstår inte, för det borde väl bara finnas ett rätt svar?

Hoppas att ni kan hjälpa mig eller vet vart jag kan vända mig.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag hoppas kunna reda ut de frågetecken du har gällande din nya situation.

Först och främst undrar du om du kommer få ärva din pappa (trots att det nyligen framkommit att han inte är din biologiska pappa). Eftersom din pappa rent juridiskt är registrerad som far till dig kommer du ärva honom så som han vore din biologiska pappa, trots att han inte är det. Den som är angiven som far är alltså den du ärver vid en eventuell bortgång. Detsamma gäller adopterade barn som ärver de som är angivna som föräldrar, det vill säga adoptivföräldrarna och inte de biologiska föräldrarna.

Om du och din pappa är nöjda med att ha det så som ni alltid har haft det behöver du alltså inte göra någonting. Rent juridiskt kommer han även fortsättningsvis vara din pappa. Om du eller din pappa däremot vill ändra på att han ska vara angiven som din pappa kan du eller han väcka talan om hävande av faderskap.

(3 kap föräldrabalken)

Om ni häver faderskapet förlorar du arvsrätten till din pappa. Istället kan du väcka fastställande av faderskap om du får reda på och vill att din biologiska pappa även juridiskt sett ska vara din pappa. Detta kan man göra även om din biologiska pappa skulle vara avliden.

Sammanfattningsvis ärver du din pappa som om han vore din biologiska pappa om inte du eller han vidtar åtgärder för att häva faderskapet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare