Ärver jag automatiskt min makes enskilda egendom?

Vi är ett gift par där jag har en särkullsdotter. Vi äger halva vårt hus var. Om vi gör min mans hushalva till enskild egendom genom äktenskapsförord(för att undvika att min dotters arv gör det omöjligt för honom att bo kvar om jag avlider) kommer jag då automatiskt att ärva även denna enskilda egendom om han dör före mig(han har inga barn men syskon och syskonbarn).

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller kring arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Du ärver din mans enskilda egendom

Är ni gifta när din man dör så ärver du som kvarlevande maka hans arv med förtur. (3 kap. 1 §) Om din make dör före dig ärver du alltså hela din makes arv med förtur, även hans enskilda egendom. Att du ärver med förtur innebär att din mans syskon och syskonbarn får ut arvet efter din man först när även du har dött. Det kallas för efterarv. (3 kap. 2 § ÄB)

Om du och din man istället vill att du ska ärva hela hans egendom med full äganderätt, så att hans syskon och syskonbarn inte har rätt till hans efterarv, kan ni skriva ett testamente. Eftersom din man inte har några bröstarvingar, alltså barn eller barnbarn, har han rätt att testamentera bort all sin egendom till vem han vill.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare