Ärver gemensamma barn mer än särkullsbarn?

Arv mellan särkullbarn och gemensamma barn.

Hej,

Min mamma dog 2016 och var gift med min pappa. Vi är altså två gemensamma barn. Pappa sitter på alla pengarna i familjen samt äger villan osv (mamma jobbade inte) Dvs inget står i mammas namn. Hon lämnade bara skulder på ca 48000 sek i form av begravningskostnader osv, och min pappa begärde jämkning under bouppteckning och valde att vardera skulle behålla sina giftorättsgods. I bouppteckning finns alla hans tillgångar med. Pappa dog några månader sen (änkling) och vi ska nu göra bouppteckning. Pappa har två barn från tidigare äktenskap dvs särkullbarn.

Min fråga är hur kommer arvet att se ut för oss 4? Kommer vi att dela lika på allt eftersom mamma lämnade bara skukder eller får gemensamma barn ut mera?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Som jag förstår dig så finns det inget arv till er efter er mamma, hade det funnits ett arv efter henne så hade mitt svar blivit annorlunda. Hade er mamma haft tillgångar hade er pappa ärvt henne (3:1 Ärvdabalk), när sedan båda var borta hade ni ärvt både henne och er pappa, och ni hade då fått ut mer än era halvsyskon. Nu är ni fyra stycken som är barn till din pappa, och ni har då rätt till lika mycket i arv var (2:1 Ärvdabalk) förutsatt att er pappa inte skrivit något annat i ett testamente. Arvlåtarens barn taga lika lott som det står i lagen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare