Ärver efterlevande make enskild egendom?

Svärmor skrev över stuga, som enskild egendom, på min make. Vad händer med den då han dör??? (Vi är gifta och har barn)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

Om din make skulle dö och ni vid dödsfallet är gifta så ärver du som kvarlevande maka hans arv med försteg, ÄB 3 kap 1§. I arvet ingår hela din makes kvarlåtenskap och därmed också den enskilda egendomen. Detta innebär alltså att stugan som din svärmor skrivit över på din make som enskild egendom ingår i arvet. Att du ärver med försteg innebär att era gemensamma barn får ut sitt arv efter sin pappa/din make först när du har dött, ÄB 3 kap 2§.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare