Ärver barnen lika mycket när inget testamente finns?

När en förälder gått bort, inget testamente finns och bara två anhöriga barn. Går man strikt på delning till hälften var, lösöre, tillgångar, fastighet? Eller finns andra faktorer som kan påverka. Att det ena barnet stått närmare föräldern och varit denne mer behjälplig genom åren kan ge större andel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem som ärver framgår av den legala arvsordningen i 2 kap. ÄB. I första hand är det bröstarvingarsom ärver. Bröstarvingar är den närmaste arvingen till någon som avlidit, det vill säga dennes barn (2 kap. 1 § ÄB) och dessa ärver lika mycket (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Denna ordning gäller när föräldern inte skrivit något testamente där han eller hon reglerar vem som ska ärva efter hen.

I ett testamente kan en förälder göra så att det ena barnet ärver mer än det andra. Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott, som utgörs av halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om det finns två barn uppgår ett barns laglott till ¼ av det totala arvet.

Slutsats

Om inget testamente finns kommer arvet delas ut enligt reglerna i ÄB, som alltså stadgar att bröstarvingarna ärver lika mycket. Vid arvsfördelningen tas ingen hänsyn till huruvida ett barn stått närmre den avlidne eller liknande.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare