Ärver barnbarnsbarn i det fall barnbarnet är avlidet?

En person A har avlidit, så även hennes 2 barn.

Hon hade 3 barnbarn varav 2 är i livet och alltså arvtagare.

Det tredje barnbarnet (som är avliden) har 2 barn som då är barnbarnsbarn till A.

Är dessa också arvtagare till person A jämsides med de 2 barnbarn som är i livet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I första hand fördelas ett arv på den avlidnes barn. Då dessa är avlidna är det deras barn som får rätt till arvet och så fortsätter det. Alltså har även barnbarnsbarn och barnbarns barnbarn rätt till arv, i deras avlidna föräldrars ställe.

I den situation du nämner finns två barnbarn kvar och 2 barnbarnsbarn. Arvsfördelningen blir då att de två barnbarnen får varsin tredjedel och de två barnbarnen får dela lika på den tredjedel deras avlidne förälder annars haft rätt till. Reglerna finns i 2 kap. 1 § ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare