Ärver barn till min styvmor efter min far?

Min far var gift och frun hade en dotter sen tidigare. När frun gick bort fick dottern ut sitt morsarv. Den bortgångna frun och min far äger en villa häften var som min far bor kvar i. Min fråga är när min far går bort ärver hans bortgågna frus dotter honom eller är det bara jag som ärver?

Om dottern ärver hur mycket isåfall?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider går arvet i första hand till arvlåtarens bröstarvingar, det vill säga till den avlidnes barn eller barnbarn och deras avkomlingar.

Som bröstarvinge är det därför du som ärver din far, medan din styvmors dotter inte kommer att ärva något efter honom. Eftersom dottern redan fått ut sitt arv efter hennes mor finns inget efterarv som kan påverka fördelningen av arvet efter din far.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare