FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/01/2023

Ärver adoptivbarn av sina biologiska föräldrar?

hej jag har adopterat bort en pojke för 47 år sedan , min fråga gäller om han har arvsrätt efter mig,har tre andra barn med min man sen 40. vad gäller om jag dör.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga!

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken (ÄB) och regler om vad som gäller vid adoption finns i föräldrabalken (FB).

Arvsrätt för adoptivbarn

Den som blivit adopterad ska anses vara barn till den eller de som adopterat hen och inte till sina biologiska föräldrar (4 kap. 21 § FB). Detta innebär att ett adopterat barn likställs med biologiska barn till de som adopterat. De rättsliga banden med de biologiska föräldrarna upphör alltså helt.

Även i arvsrättsligt hänseende räknas ett adopterat barn som ett eget biologiskt barn till adoptivföräldrarna. Barnet ärver alltså från adoptivföräldrarna precis som biologiska barn. De rättsliga banden mellan adoptivbarnet och de biologiska föräldrarna är genom adoptionen klippta och barnet förlorar således arvsrätten efter dem.

Vem ärver i ditt fall?

Eftersom du adopterat bort en pojke har han ingen arvsrätt efter dig, utan han ärver av sina adoptivföräldrar istället. Det är således dina tre barn som ärver (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom du är gift kommer dock din man ärva era gemensamma barns arv när du går bort. Detta innebär att era gemensamma barn inte får ut något arv direkt utan får sitt arv först när båda föräldrarna avlidit (3 kap. 1 § ÄB)

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare