Ärver adopterat barn sin biologiska far som bor i Danmark?

Ärver jag min biologiske far i Danmark han har inga andra bröstarvinge jag är adopterad i Sverige 1970 tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om din biologiska far bor i Danmark och dör där är huvudregeln enligt artikel 21 i EU:s förordning 650/2012 att det är danska arvsregler som gäller för hans arv. Jag kan inte uttala mig om dansk rätt och vet därför inte hur situationen ska hanteras enligt arvsreglerna i Danmark.

Om din biologiska far bor och dör i Danmark krävs för att svenska arvsregler ska tillämpas att han är medborgare i Sverige och upprättar ett testamente där han förordnar om att svenska regler ska gälla för hans arv eller att det framgår av alla omständigheter i fallet att din far vid sin död uppenbart hade närmare anknytning till Sverige än Danmark, se ovan nämnda förordnings artikel 21 och 22. Svenska regler kommer också gälla om han bor och dör i Sverige.

Om svensk rätt ska tillämpas så kommer följande att gälla:

Av Föräldrabalken 4:8 framgår att adoptivbarn rent juridiskt anses som adoptivföräldrarnas barn och inte som de biologiska föräldrarnas barn. Av Ärvdabalken 2:1-4 framgår att I första hand ärver den avlidnes barn, i andra hand ärver den avlidnes föräldrar och syskon och i tredje hand ärver far- och morföräldrar och deras barn. Inga andra släktingar har rätt till arv.

Detta innebär att när svenska regler om arv tillämpas kring dig eller någon i din familj så kommer du inte att ses som barn till din biologiske far utan som en del av din adoptivfamilj. Enligt svensk rätt kommer du därför inte att ärva din biologiska far, om inte han har skrivit ett testamente som ger dig rätt till arv. Om din biologiske far inte skriver något testamente så kommer så kommer arvet efter honom att gå till någon annan av hans släktingar, eftersom han inte har några bröstarvingar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare