Ärvde en bil från Finland, hur ska jag gå tillväga för att registrera den här i Sverige?

Om jag ärver en bil från Finland , vilka steg måste jag göra I sverige innan den kan bli registrerad här.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Information kring registrering av bil här i Sverige när man importerar den från ett annat EU-land finnas att hitta på Transportstyrelsens hemsida. Att du ärver bilen eller förvärvar den på något annat sätt, t.ex via köp bör inte påverka det vanliga tillvägagångssättet för registreringen, så länge du kan skicka med en handling som visar på att fordonet är ditt (t.ex en kopia på bouppteckningen som visar på att bilen tillfaller dig).

Om du klickar på länken jag infogade kan du läsa mer om hur du går tillväga!

Hoppas detta svar var till hjälp, har du fler frågor eller funderingar är får du gärna återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare