FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/02/2022

Ärvd gård som enskild egendom + driftkostnader?

Maken har ärvt sin mammas gamla gård (som fritidshus). Vi vill att det ska vara hans enskilda egendom. Men huset kostar pengar i drift och underhåll. Jag är där men inte jätteofta. Ska vi dela lika på alla kostnader/investeringar? Eller var är rimligt att dra gränsen? Vad säger lagen?

T ex traktorn går sönder. Måste jag betala den? Jag anser inte. Ytförbättringar? Nej. Men löpande utgifter som el och sopavgift tycker jag är rimligt.

Vi tjänar ung lika mkt. Har gemensamma barn som är tänkta att ärva huset i nästa steg.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor, jag börjar med hur gården kan bli enskild egendom för att sedan diskutera driftkostnader.

Enskild egendom

Det finns två sätt gården kan bli enskild egendom. Det första sättet är ifall din makes mamma har skrivit att så är fallet i hennes testamente, då behöver ni inte göra något. Om det inte skett behöver ni skriva ett äktenskaptsförord där ni helt enkelt säger att gården (och det som ni anser tillhör denna) ska utgöra enskild egendom (ÄktB 7:2 1p & 4p).

Driftkostnader

Det är helt upp till er om ni vill dela på driftkostnader eller inte, lagen säger inget om hur detta ska gå till eftersom ni inte är samägare till gården. Hur ni vill dela på kostnaderna är något ni får bedöma själva enligt era respektive ekonomiska förhållanden och intressen, personligen tycker jag att din uppdelning låter rimlig eftersom du inte har något ekonomiskt intresse i förbättringar av gården - du har ju inte rätt till pengarna om gården säljs.

Något ni bör tänka på är att dold samäganderätt kan uppstå om du investerar för mycket i gården, t.ex utbyggnader. Detta skulle innebära att båda anses ägare av gården och därmed har vissa rättigheter och skyldigheter. Ifall ni gör gården till enskild egendom är det dock osannolikt att dold samäganderätt skulle uppstå.

Slutsats

Det är lätt att göra gården till enskild egenom genom ett äktenskapsförord. Vad gäller driftkostnaderna finns det dock inget juridiskt svar utan det är helt upp till er!

Jag hoppas det svarar på dina frågor, du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline

Adam WinqvistRådgivare