Ärva sin förälders arvslott

min farmors bror har avlidit min farmor är död likaså min far hans syskon ärver får vi barn dela vår fars arvsdel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Som utgångspunkt ärver de närmsta släktingarna till den som har avlidit. Detta innebär att den avlidnes barn, dvs. bröstarvingar, får ta del av arvet i första hand. Skulle det vara så att den avlidne inte har några egna barn, går arvet vidare till nästa arvsklass vilken omfattar föräldrar och föräldrars barn och barnbarn.

För din del betyder detta att du och dina syskon ärver under vissa förutsättningar. Om din farmors bror har några egna barn så ärver de först. Om så inte är fallet ärver hans föräldrar. Om någon eller några av din farmors brors föräldrar är avlidna träder deras barn, dvs din farmor och om det finns ytterligare barn, i deras ställe. I och med att din farmor är död träder hennes barn in som arvingar. I detta fall är det således din far och hans syskon. I och med att din far har avlidit träder slutligen du och dina syskon in i hans ställe. Slutsatsen som jag kan dra är således att du och dina syskon torde ärva i eran fars ställe under de förutsättningar som jag nämnt ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Sara GöranssonRådgivare