Rätt till laglott i arv efter farbror?

Hejsan, Det damp ner ett testamente i brevlådan, min farbror i finland hade dött,vi fick veta det genom omvägar, hans fru ville inte att släkten skulle veta nått, vi förstod inget vad som stod i testamentet, tog en vecka att översätta genom datorn, testamentet var skrivet 2011 efter hans stoke, dom kom överens om att testamentera bort allt till föreningar, dom har inga barn, vi är närmast på hans sida, bodelningen har redan varit, vi vet inte hur det gick, har inte fått dokument om det,undrar bara om vi har någon laglott, allt gick så fort, vi hade typ bara 1 och en halv vecka på att skriva under och sen bodelning, jag har inte skrivit under något än, vet inte hur jag ska göra, mvh Leena

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 7 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) framgår att endast bröstarvingar till den avlidne har rätt till sin "laglott". Har din farbror valt att testamentera bort alla sina tillgångar har du alltså inte rätt till något arv.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare