Arv vid särkullbarn

Hej! En undring, ifall min far dör och han är omgift. Ärver hon allt eller är det samma delning som innan när han var gift första gången. Alltså, 50% till fru2 och sedan 1/2 var till barnen ? (Barnen är särkullbarn) Och sedan nästa scenario, ifall fru 2 dör vem ärver det som fru 2 har ärvt ifrån min far? Hoppas ni förstår min fråga

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din far och hans nya fru inte har några gemensamma barn och att de inte upprättat något äktenskapsförord eller testamente. Jag kommer därför att utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Om din far skulle avlida ska först en bodelning ske mellan honom och hans nya fru, 9 kap 1 § 1 st. och 1 kap 5 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230 I bodelningen ska makarnas giftorättsgods läggas samman och delas på hälften mellan makarna, 10 kap 1 § och11 kap 1-3 §§ ÄktB. Det halva som tillfaller din fars dödsbo är hans kvarlåtenskap som ska fördelas mellan hans arvingar. Då han och hans nya fru inte har några gemensamma barn tillfaller hela kvarlåtenskapen dig och dina syskon, 2 kap 1 § och 3 kap 1 §1 st. ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 Din fars nya fru ärver alltså ingenting men har rätt till hälften av makarnas giftorättsgods genom bodelning.

Om sedan din fars nya fru skulle avlida tillfaller hennes kvarlåtenskap hennes arvingar, vilket i första hand är hennes barn, 2 kap 1 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare