Arv vid gifta föräldrar respektive föräldrar som genomgått äktenskapsskillnad

Hej! Mamma och pappa är gifta nu men ska skilja sig om några månader. Jag är deras dotter men jag har ett halvsyskon som är pappa dotter. Om pappa dör, och han har skilt sig från mamma, vem får ärva och hur mycket? Och om pappa dör men dom fortfarande är gifta, vem ärver då och hur mycket?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en arvsrättslig fråga. Frågor rörande arv återfinns framförallt i Ärvdabalk (1958:637). Du har presenterat två scenarion, ett där dina föräldrar fortfarande är gifta när din far avlider och ett scenario när dina föräldrar har genomgått en äktenskapsskillnad när din far avlider.

Förhållandet om dina föräldrar är gifta

Om din far är gift är huvudregeln att din mor har rätt till arv före bröstarvingarna om de är makarnas gemensamma barn, i fallet du. Din mor ärver då med en fri förfoganderätt, vilket innebär att äganderätten till egendomen inte övergår till henne. Istället har din mor rätt att fritt förfoga över egendomen under sin livstid. Du har därefter rätt till arv från din far respektive mor när din mor avlider. Din fars andra barn omfattas däremot inte av huvudregeln. Enligt undantaget i 3 kap 1 § ÄB har särkullebarn alltid rätt att få ut sin arvslott efter sin förälder när föräldern avlidit. Om det inte finns något testamente som ändrar situationen förutsättningar skulle det kunna se ut som följande. Din fars barn, du och hans andra barn, har rätt till hälften var av er fars egendom. I och med att din far var gift med din mor innebär det att hon har företräde framför dig och får fritt förfoga över ditt arv. Din fars andra barn har däremot rätt till sin hälft av arvet direkt då er far inte var gift med dennes mor.

Förhållandet om dina föräldrar har genomgått en äktenskapsskilnad.

Den företrädesrätt som din mor skulle haft om dina föräldrar finns inte vilket innebär att du och din fars andra barn har rätt till arv direkt. Om inget testamente finns att beakta innebär det att ni kommer att få dela lika på den kvarlåtenskap som din far efterlämnar sig.

Sammanfattning

Den större skillnaden om dina föräldrar är gifta eller inte är att du inte direkt har rätt att få ut din arvslott om de fortfarande är gifta. Din fars andra barn har såsom särkullebarn däremot rätt att få ut sin laglott direkt. Värt att notera är att arvslotten är det minsta som en bröstarvinge har rätt till.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare