Arv utlandsskuld

hej

min mamma var tysk medborgare men levde och dog i sverige april 2015 .det gjordes en boupptäckning där det fanns mer skulder än tillgångar. har nu fått krav från kronnofogden om en skatte skuld frän tyskland finanszamt neubrandenburg på 42,000 tusen kronor kan dom kräva dessa pengar av mej

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått ett brev från Kronofogden rörande din mamma har du fått det som företrädare för dödsboet, det är alltså inte du personligen som har fått betalningskravet.

I Sverige ärver man inte skulder, vilket betyder att skulden inte behöver betalas om det inte finns några tillgångar i dödsboet. Däremot gäller andra regler för utlandssvenskar. Det finns EU-regler sedan 17 augusti 2015 som innebär att det är lagen i landet man bor i som styr, men eftersom din mamma levde och dog i Sverige är det svensk lag som gäller.

Du behöver alltså inte betala skulden med dina egna pengar, utan det är eventuella tillgångar i dödsboet som ska täcka det. Finns inte sådana behöver inte skulden betalas, och du beskrev ju att det fanns fler skulder än tillgångar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare