Arv till särkullbarn

Hej!

Vi är gifta sedan 10 år. Vi har köpt bil o husbil tillsammans (värde ca 600 000), men bägge står på min make. Vi har särkullsbarn.

Vem äger /ärver dessa fordon om min make dör.

Huset äger vi tillsammans

/Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb) och regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

När någon som är gift dör görs en bodelning. Denna bodelning sker på samma sätt som alla bodelningar, dvs värdet på allt giftorättsgods efter avdrag för skulder delas lika mellan makarna (11 kap 2 § Äktb). Sedan fördelas den avlidnes arv till bröstarvingar och enligt testamente. Om inget sådant finns fördelas arvet enligt reglerna i ärvdabalken. Enligt dessa regler har inte särkullbarn någon arvsrätt (2 kap 1 § ÄB).

Det går inte att avgöra vem som kommer ärva vad utan en hel bild av er ekonomiska situation eftersom fördelningen av alla era tillgångar utöver bilen och husbilen kommer att påverka vem som får vad i bodelningen. Lite förenklat kan man dock säga att om det inte är speciellt stora ekonomiska skillnader mellan er makar i övrigt kommer du få halva bilen och husbilens värde i en bodelningen, vilket i sin tur innebär att dina bröstarvingar kommer ha med de ca 300 000 i vad de kan ärva och att din mans bröstarvingar kommer ha med ca 300 000 av de pengarna i sitt arv.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare