Arv till särkullbarn

Hej! Min pappa har avldit och jag är särkullsbarn. Han har tillsammans med sin fru 2 nya barn. Han äger tillsammans med sin fru ett hus . De har oxå en bil som står på frun. Jag undrar hur stor del av husets värde jag ärver om det inte finns något testaments som motsäger att jag skall få ut hela mitt arv om jag så vill.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om arv blir därför Ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB framgår att bröstarvingar (alltså den avlidnes barn) har rätt till lika stor del av den kvarlåtenskap som din far lämnar efter. Vidare följer av 3 kap. 1 § 1 st. ÄB att om arvlåtaren (din pappa) var gift ska hans kvarlåtenskap först tillfalla den efterlevande maken. Dock gäller inte det här särkullbarn som istället har rätt att få ut sin del av arvet direkt. Då din pappa har tre barn har du därför rätt att få ut en tredjedel av vad din pappa har efterlämnat.

Jag förutsätter att de gemensamt äger huset vilket gör i det här fallet gör att din pappas ½ ska delas på 3, vilket innebär att du har rätt till 1/6 av huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Oliver FribergRådgivare