Arv och testamente när båda makarna har särkullbarn

Hej Jag är gift o vi har inga barn tillsammans men särkullbarn finns hos oss båda. Vi har skrivit ett äktenskapsförord där det står att allt vad var o en äger o kommer att förvärva ska vara enskild egendom (Det finns bl.annat två fritidshus,husvagn,bil,fonder) Fastigheten vi bor i äger jag men vi har skrivit att den ska vara giftorättsgods Måste vi även skriva testamente då de flesta egendomarna är mina o jag vill att det är mina barn o inte hans som ska ärva dessa Om min man dör före mig blir det då hans barn som ärver honom helt o inte jag annat än fastigheten vi bor i (halva) Om jag dör först ärver mina barn mina enskilda egendomar rakt av eller? Bör vi kontakta jurist o skriva ngt mer Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du eller din make skulle avlida ska en bodelning ske, se 9 kap 1 § och 1 kap 5 § äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230 I bodelningen ska giftorättsgodset läggas samman och delas lika mellan makarna, 10 kap 1 § och 11 kap 1-3 §§ äktenskapsbalken I ert fall verkar giftorättsgodset endast bestå av din bostadsfastighet. Om din make skulle avlida först så ärver hans barn hans enskilda egendom + hans andel i giftorättsgods efter bodelning (dvs. halva bostadsfastigheten). Detsamma gäller om du skulle avlida. Anledningen till att du och din make inte ärver varandra är att ni inte har några gemensamma barn, men båda har särkullbarn, 2 kap 1 § och 3 kap 1 § ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637

Om din make skulle avlida först och du inte vill att hans barn ska får rätt till halva bostadsfastigheten finns det en möjlighet för dig som efterlevande make att begära jämkning av bodelningen, 12 kap 2 § äktenskapsbalken. Sådan jämkning innebär att bodelning inte sker och att vardera sida behåller sitt giftorättsgods.

Om det är denna fördelning ni önskar så behöver ni inte göra något ytterligare, annars skulle jag rekommendera er att upprätta ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare