Arv och testamente

Min man har drabbats av obotlig sjukdom. Nu vill han att hans föräldrar ska tänka på mig, sin maka, i sitt testamente så att jag får en del av hans arv och resterande del går till barnen då båda svärföräldrarna är borta. Är detta möjligt och hur skriver man i så fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så undrar du över de möjligheterna som finns vid testamentering. För bestämmelser om arv tillämpas Ärvdabalken (ÄB). I ÄB så föreligger en lagstadgad arvsordning, det innebär att det finns bestämmelser om vem som ska ärva egendomen efter den bortgångne. Denna ordning kan sättas åt sidan om man testamenterar annorlunda.

I den första arvsklassen ingår bröstarvingar, det innebär att barn till den bortgångna ärver i första hand och delar lika om de är fler (2:1 ÄB). Var den bortgångne däremot gift så ärver den efterlevande makan eller make med förtur. Barnen ärver då först efter att efterlevande maken/makan gått bort (3:1 ÄB).

Detta innebär att du kommer att ärva din man vid bortgång och era barn kommer att ärva efter din bortgång.

Så som jag uppfattar er vilja så är det enligt bestämmelserna i ÄB och i så fall krävs inget testamente. Ta gärna hjälp av en jurist så att det blir på det sättet ni önskar.

Hoppas du fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du skulle undra något.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare