Arv och svågers särkullbarn

Jag har inga egna barn och den som ärver mig är en syster. Hon har ett barn, medan hennes man har två barn från ett tidigare äktenskap. Hur ska jag göra för att min kvarlåtenskap ska hamna hos mitt syskonbarn när min syster avlider (alltså inte hos svågerns särkullbarn)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln gäller att din syster ärver din egendom (se 2 kap. 1 - 2 §§ ärvdabalken). Vid hennes bortgång delas all hennes egendom lika mellan makarna, såvida inte testamente/äktenskapsförord finns (se 11 kap. 3 § äktenskapsbalken, ÄktB). Detta gäller dock endast makarnas s k giftorättsgods och från detta undantas enskild egendom (se 7 kap. 1-2 §§ och 10 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom utgörs av sådan egendom som gjorts till enskild bl.a. genom äktenskapsförord eller genom villkor vid arv/gåva. Du har således möjlighet att, i testamente, skriva in att arvet från dig till din syster ska utgöra hennes enskilda egendom samt att även avkastning och sådant som träder istället för egendom ska vara enskild. På så sätt kommer arvet inte att ingå i din syster och hennes makes giftorättsgods utan undantas från bodelningen. Då kommer endast din systers arvingar att få ta del av den egendomen (och inte din systers mans barn, särkullbarnen). Om du vill kan hjälp fås med upprättande av testamente här.

Hoppas du fått svar på dina funderingar, tveka annars inte att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare