Arv och halvsyskon

Jag har två halvsyskon som enligt testamente ska ärva allt från våran avlidne far. Givetvis har krävt min laglott och inte godkänt testamentet. Nu till frågan, hur stor det av arvet kommer jag att få, är det halva eftersom mina halvsyskon har fått den andra häften?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din far endast hade tre barn, dina två halvsyskon och dig själv, så kommer ni tre att dela lika på det han lämnar efter sig.

Om hela testamentet blir ogiltigt eller inte och vad testamentet ytterligare anger vet jag inte, men jag utgår från att inget annat speciellt är skrivet som påverkar situationen.
Alltså borde alla hans tre barn dela lika på kvarlåtenskapen.

Det är inte så som du anger i din fråga, att halvsyskonen får ena halvan och du den andra endast för att ni har olika mödrar. Ni alla delar lika i förhållande till er pappa om inte något annat föranleder att någon borde få mer/mindre. En sådan faktor som påverkar uppdelningen skulle kunna vara förskott på arv, till exempel att en av er fått något värdefullt eller inte behövt betala tillbaka ett lån etc.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare