Arv efter att talan om äktenskapsskillnad väckts

Hej!

jag och min fru är nu i en skillsmässa, och vi är över dom första 6 månaderna med separation.

nu har jag ärvt lite pengar av min far, och undrar vad som då gäller?

vi är inte "helt" skilda, men är ju separerade

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det på din fråga som att ni har ansökt om skilsmässa men att ni inte har fått igenom denna än och utgår från detta i mitt svar nedan.

När ett äktenskap upplöses ska det göras en bodelning mellan makarna där de delar lika på allt giftorättsgods (9 kap 1 § ÄktB och 10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som makarna äger som inte har gjorts till så kallad enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord (7 kap 1-2 §§ ÄktB). Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap 2 § ÄktB). Detta innebär att man utgår från den egendom som ni ägde den dag ni lämnade in stämningsansökan om skilsmässa till tingsrätten. All egendom som man har fått efter denna tidpunkt i exempelvis gåva eller arv ska alltså inte ingå i bodelningen.

Detta innebär att arvet efter din far inte ska ingå i bodelningen mellan dig och din fru om du fått detta efter att ni väckt talan om äktenskapsskillnad. Det spelar alltså ingen roll om själva skilsmässan faktiskt har gått igenom än eller inte, det viktiga är de tillgångar ni ägde då ni väckte talan om den.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga! Om du undrar något ytterligare eller tycker att jag missförstått frågan får du gärna kommentera i fältet nedan så ska jag försöka svara igen!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare