FrågaSKATTERÄTTArvsskatt28/03/2019

Arv från utlandet

Vi är två syskon vars pappa nyligen avlidit i USA. Han var gammal och hade bott där större delen av sitt liv. Vi har nu fått ärva en större summa pengar. En del kommer från försäljningen av ett hus och den har vi redan mottagit. Andra delar är pengar placerade i olika typer av finansiella instituet, vi tror det är frågan om pensionsförsäkring och kapitalförsäkring. Vi ska meddela instituten hur vi vill ta emot pengarna, som engångsutbetalningar eller många utbetalningar under längre tid. Vi behöver veta vad som gäller i Sverige t.ex. för skatt. Vi har varit i kontakt med Skatteverket men de hänvisar till sin rättsdatabas som är svårtillgänglig för en lekman. Finns även annat att tänka på? Hur kan man gå vidare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är arv helt skattefritt i Sverige enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen (IL). Inkomster av arv tas således inte upp till beskattning för mottagaren alls.

Det kommer antagligen inte vara några problem med att sätta in pengarna på banken. För säkerhets skull råder jag dig dock att meddela banken att pengarna härrör från arv så de vet vart överföringen kommer ifrån. Om summan av arvet överstiger 150 000 är banken nämligen skyldig att lämna en så kallad kontrolluppgift till Skatteverket. Du ska då vara beredd på att bevisa att inkomsten faktiskt härrör från ett arv. Detta borde du kunna bevisa genom att exempelvis visa upp en bouppteckningshandling eller ett testamente eller liknande.

Får vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till antingen Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå. Jag rekommenderar vidare att även försöka ta kontakt med Skatteverket igen, eftersom de är den ansvariga myndigheten för skattefrågor.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare