Arv, enskild egendom, testamente och samäganderätt.

Jag (ensamstående) har skrivit ett gåvobrev där jag givit 50 % av min bostadsrättslägenhet till min dotter som enskild egendom (jag har bara 1 barn) och har också skrivit testamente där jag förordnat all kvarlåtenskap (främst en fastighet) som enskild egendom med fri förfoganderätt samt att även avkastning av denna egendom skall vara enskild egendom.

Min dotter är gift och har 2 barn.

1) Vid min bortgång kan hennes make vid ev skilsmässa inte hävda rätt till bostadsrätten eller övrig kvarlåtenskap, eller hur?

2) Om min dotter avlider före mig vem ärver då hennes enskilda egendom, dvs den halva bostadsrätten?

3) Om min dotter (efter min bortgång) avlider före sin man vem ärver då hennes enskilda egendom, maken eller barnen?

4) Kan min dotter (eller hennes man vid hennes frånfälle om han ärvt hennes halva bostadsrätt) kräva att bostadsrätten ska säljas? Kan jag bli skyldig att lösa ut henne eller honom?

5) Kan jag i testamente föranstalta att dotterns enskilda egendom ska ärvas bara av hennes barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Fråga 1:
Egendom som man fått genom gåva eller genom arv och är förbehållen att vara gåvo- eller arvtagarens enskilda egendom skall inte ingå i en eventuell bodelning. Det finns vissa reservationer när det kommer till fastigheter man bor i, då kan i vissa fall en make få överta enskild egendom. Det krävs dock ganska mycket för att detta skall till och i ditt fall uppfattar jag det som att det är du som bor i bostadsrätten och inte din dotter med familj. I det fallet bör bostadsrätten vara skyddad för din dotter. 7:2 p. 1 och 4 och 10:1 äktenskapsbalk.

Fråga 2:
Om din dotter skulle gå bort före dig ärver dina barnbarn din dotters enskilda egendom. Det är dock viktigt att du vid gåvotillfället inte bara förbehåller egendomen som enskild egendom utan att du förbehåller att den skall förbli enskild egendom även vid arv. Detta eftersom en make ärver sin maka med fri förfoganderätt. 3:1 ärvdabalken. Men så länge du förbehåller att egendomen skall förbli din dotter enskilda egendom även vid hennes död kommer dina barnbarn ärva direkt.

Fråga 3:
Svaret blir här densamma som på fråga två, vill du att all din egendom som din dotter fått genom gåva eller arv skall gå direkt till dina barnbarn måste du förbehålla egendomen så som enskild även vid din dotters bortgång.

Fråga 4:
När du gav halva bostadsrätten till din dotter blev ni samägande till egendomen. Om ni inte skriver ett eget avtal om hur ni vill hantera egendomen och eventuell försäljning av den kommer lagen om samäganderätt bli tillämplig för er. Man har enligt den lagen alltid rätt att sälja sin del. Om du inte godtar den som din dotter eventuellt skulle vilja sälja till skulle du kunna köpa ut henne för att undvika att bostaden säljs till någon du inte gillar.

Din dotter kan dock inte själv begära att hela fastigheten skall säljas, det måste alla ägare tillsamman komma överens om.

Fråga 5:
I ett testamente kan du utrycka din vilja hur du vill, till en viss gräns. Du kan exempelvis inte göra dina barn arvlösa. Men att i ett testamente förbehålla att egendomen skall vara din dotters enskilda och att hon inte får testamentera denna till sin make eller annan fungerar fint.

Jag hoppas du fått svar på din frågor!

Med Vänlig Hälsning

Matilda BonaRådgivare