Arbetstagares skadeståndsansvar

Hej!

Jag har precis börjat jobba på en restaurang som servitris. Min chef, som också är ägaren, har köpt in porslin för en mycket hög summa. Han tycker att jag ska betala 200kr om en tallrik skadas. Om en gäst skadar en tallrik måste jag skriva upp tid och datum, samt beskriva gästens utseende. Jag har aldrig hört detta förut, så jag undrar om det är lagligt?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga menar din chef att du personligen ska betala för det fall du skulle råka skada en tallrik under tiden som du jobbar.

Som arbetstagare kan du ha ett skadeståndsansvar gentemot din arbetsgivare men bara i vissa speciella fall. Det krävs för det första att skadan har uppsåt på grund av fel eller försummelse från din sida, vilket det inte räknas som vid exempelvis en olyckshändelse. Sedan krävs det också att det föreligger synnerliga skäl vilket är en hög tröskel att ta sig över, det kan exempelvis röra sig om grova brott gentemot din arbetsgivare eller upprepat vårdslöst agerande från din sida. Det är helt enkelt ovanligt att arbetstagare blir skadeståndsskyldiga gentemot sin arbetsgivare.

Om din chef kräver dig på pengar för förstörda tallrikar behöver du alltså inte betala om orsaken till att tallrikarna förstörts varit en olyckshändelse. Se skadeståndslagen 4:1.

Att din arbetsgivare ber dig skriva upp namnet på gäster som råkar förstöra tallrikar är ok även om gästerna inte heller blir skadeståndsskyldiga om de råkar göra sönder en tallrik. För ansvar krävs uppsåt att förstöra tallriken eller att gästen genom att vara vårdslös gör sönder tallriken. Se skadeståndslagen 2:1.

Man brukar säga att den som har den bästa möjligheten att minska konsekvenserna av att en olycka händer är den som ska stå kostnaden för den. I det här fallet är det din arbetsgivare som bäst kan skydda sina intressen genom att ha porslinet försäkrat.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare