Arbetstagares rätt till utvecklade datorprogram

Hej, jag bedriver egen konsultverksamhet i ett aktiebolag, men kommer nu att ta en anställning. Bolaget kommer jag att ha kvar och muntligen verkar det vara ok att jag fortsätter med en mindre verksamhet i mitt bolag (t.ex. support och justeringar i mjukvara åt tidigare kund). Eventuellt utvecklar jag något verktyg och publicerar som shareware el. liknande. I mitt anställningsavtal står det under Rättigheter att arbetsgivaren har rätt till allt som produceras "i anställningen" och att allt material måste överlämnas vid anställningens slut och om så inte sker så ska AG vara berättigad till skadestånd, dock max 6 månadslöner. Så frågan är om det jag nu gör i mitt eget bolag kan anses ligga utanför anställningen eller om det måste anges specifikt i anställningsavtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Datorprogram skyddas genom Upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729.

Enligt URL 40a§ så ska datorprogram som skapas av en arbetstagare som ett led i dennes uppgifter eller efter instruktionen av arbetsgivaren övergå till arbetsgivaren om inget annat avtalats. I andra fall så krävs det enligt den så kallade specifikationsprincipen att det framgår tydligt, direkt eller underförstått, i ett avtal att rättigheten ska gå över till arbetsgivaren.

Ditt andra bolag är inte en del av tjänsten så om det inte finns kollektivavtal som reglerar frågan eller är praxis inom programmerarebranschen att även sådant man utvecklar på fritiden ska övergå till arbetsgivaren så har jag svårt att se att din arbetsgivare skulle kunna göra anspråk på programmen.

Däremot så är det viktigt att du ser till att det verkligen är okej med din arbetsgivare att du fortsätter vara verksam inom ditt bolag. I annat fall så kan det anses vara ett brott mot lojalitetsplikten vilket kan vara grund för uppsägning.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare