Arbetsskadeersättning för kläm- och brännskador

Hej! Min pojkvän, 20 år gammal, var med om en arbetsplatsolycka i en gruva som innebar att han fick klämskador samt 3e gradens brännskador på båda händerna. Vilka långsiktiga men han kommer få har inte kunnat fastställas ännu men jag skulle ändå vilja höra hur det ser ut med skadestånd. Är det en fråga man själv måste driva eller sköts det av tex arbetsgivaren? Hur ser hans möjligheter ut till skadestånd och var ska vi vända oss? Till en början är han sjukskriven tills vidare och klarar ingenting utan assistans då båda händerna är stora bandagepaket. Detta medför att jag och hans mor turas om att ta ledigt från jobbet för att hjälpa honom med allt ifrån toalettbesök till mat, påklädning och sms-skrivning. Vänlig hälsning A

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ett antal alternativa tillvägagångssätt som en arbetstagare kan nyttja vid arbetsskada (Se 39 kap. 3 § för arbetsskadebegreppet). Din pojkvän ska oavsett först och främst anmäla skadan till arbetsgivaren (42 kap. 7 § socialförsäkringsbalken 'SFB'). Arbetsgivaren ska omedelbart anmäla skadan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket (42 kap. 10 § SFB. Han får sedan ansöka om arbetsskadeersättning från Försäkringskassan.

Om han är medlem i facket så bör han, istället för att ansöka om arbetsskadeersättning, först kontakta dem för att få hjälp med att söka ersättning för skadorna. Ett av de tre första avtalsbaserade trygghetsförsäkringarna hos LO kom till runt 1971 gällde just gruvarbete. Det var en förstärkt trygghetsförsäkring som innebär att den som drabbades skulle få ersättning utan att bevisa att arbetsgivaren varit skadeståndsskyldig, det blev en sorts säkerhet för arbetstagarna. En fördel för arbetsgivarna var att de fick slippa dyra rättsprocesser.

Eftersom han fått svåra skador efter händelsen är min rekommendation att han, om han inte är medlem i facket, kontaktar en jurist för att undersöka sin rätt till skadestånd (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Det krävs att arbetsgivaren varit oaktsam för att kunna bli skadeståndsskyldig, och det kan man visa genom att undersöka om arbetsmiljön varit otillräcklig eller bristfällig vid skadetillfället. Om din pojkvän själv varit grovt vårdslös kan eventuella skadeståndsanspråk från honom jämkas eller lämnas utan avseende av domstol.

Hemförsäkringar brukar täcka rättsliga kostnader vid fall som dessa, undersök därför er hemförsäkring för att få information om ersättning för juridisk hjälp. Du kan kontakta oss på 08 - 533 300 04 för att boka en tid med en av våra jurister eller så kan du göra det direkt på hemsidan här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare