Arbetsgivares skyldighet att utfärda arbetsgivarintyg

2018-08-05 i Arbetsgivarintyg
FRÅGA
Hej! Har jag rätt som arbetstagare kräva ett nytt arbetsgivareintyg om jag redan har fått ett innan?
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett arbetsgivarintyg är nödvändigt för rätt till ersättning från a- kassan och fylls i av din arbetsgivare. Enligt lag är arbetsgivare skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg på begäran av arbetstagare oavsett skäl (47 § andra stycket lag om arbetslöshetsförsäkring). Du behöver alltså inte ange varför du vill ha ett nytt arbetsgivarintyg och det spelar inte heller någon roll hur länge du har varit anställd. Det finns inget som talar för att du inte skulle kunna begära ett nytt arbetsgivarintyg.

Trots att arbetsgivare är skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg på begäran finns det inga sanktioner om denne skulle underlåta att göra det. I sådana fall kan du vända dig till facket som kan hjälpa dig ta kontakt med din arbetsgivare och det finns också möjlighet att ersätta arbetsgivarintyget med t.ex. lönespecifikationer och uppgifter från skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella Arsov
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Arbetsgivarintyg (46)
2021-09-27 Vilka skyldigheter har arbetstagaren gällande arbetsgivarintyg?
2021-09-08 När ska ett arbetsgivarintyg lämnas ut?
2021-04-11 Vad kan man göra om arbetsgivaren inte utfärdar ett arbetsgivarintyg?
2021-01-25 Felaktiga uppgifter på arbetsgivarintyget

Alla besvarade frågor (97650)