FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/10/2021

Arbetsgivarens rätt att kräva frånvaroanmälan

Kan en arbetsgivare kräva att alla anställd ska dagligen anmäla sig om kommer eller inte på jobbet under sjukdom eller vab?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tillåtet för en arbetsgivare att kräva att du som arbetstagare ska anmäla din eventuella frånvaro från arbetet. Detta faller inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare