Arbetsgivaren ändrar ensidigt sysselsättningsgrad

Hej,

Jag fick reda på att min arbetsgivare har sänkt min sysselsättningsgrad bakom min rygg. Hon sa inget om detta utan det visade sig på lönespecifikationen. När jag frågade arbetsledaren om varför det saknades 3650 kr i min lön så visste hon inget om det. När nästa lön kom var det likadant då så sa hon att hon glömt meddela mig att min sysselsättningsgrad och därmed månadslön har sänkts ifrån 27.5 timmar i veckan till 20. Allt annat ska räknas som mertid. Detta trots att mitt schema är oförändrat... Och jag har inte fått betalt för denna "mertid" som jag har jobbat. De har sagt att jag ska få pengarna de är skyldiga mig men har ännu inte fått det och det har gått snart två månader nu.

Jag är tillsvidare anställd med kollektivavtal och är med i facket. Får hon göra så här utan att säga något samt utan att ändra schemat? Jag mår jättedåligt av detta och klarar nästan inte av att jobba just nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på den här frågan är helt enkelt en part inte ensidigt får ändra ett avtal. Ett anställningsavtal gäller som vilket avtal som helst. Enligt avtalsrättsliga principer så ska ett avtal vara uttryck för samstämmiga viljeförklaringar. Avtalets sysselsättningsgrad kan alltså inte ändras enbart av arbetsgivaren utan arbetstagaren måste gå med på ändringen. Den här ändringen kan dock göras genom en muntlig överenskommelse eller genom konkludent handlande.

Om arbetsgivaren sänker din sysselsättningsgrad utan samtycke så blir det som en uppsägning av anställningsavtalet. För detta krävs saklig grund enligt 7 § lagen om anställningsskydd(LAS). Saklig grund är antingen personliga skäl eller arbetsbrist. Om arbetsgivaren som i det här fallet sänker sysselsättningsgraden bör det således röra sig om arbetsbrist. Det kan ses som att arbetsgivaren säger upp dig men erbjuder en tjänst på 20 h istället för 27.5. Självklart behöver du inte gå med på detta men om det verkligen är så att det föreligger arbetsbrist så kan arbetsgivaren säga upp dig pga. detta om du inte vill jobba endast 20 h i veckan. Under eventuell uppsägningstid gäller att du har en anställning på 27.5 h som avtalet säger.

Sammanfattningsvis så tycker jag att du ska kontakta arbetsgivaren och säga att det inte är ok att sänka din sysselsättningsgrad utan samtycke och om det är så att arbetsgivaren måste göra så pga. arbetsbrist så får denna iaktta de regler som då gäller för uppsägning pga arbetsbrist!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare