FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/09/2022

Arbetsgivare som inte betalar in preliminär skatt på arbetstagarens lön

Arbetsgivaren drar skatt enligt lönebesked men betalar inte in den dragna skatten till skatteverket. finns det några gränser (tidsgränser ?) att beakta innan anmälan sker? Vad bör man göra för att förbereda sig för en eventuell tvist?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det finns några tidsfrister för arbetsgivaren att betala in den skatt som dragits av på en arbetstagarens lön samt rekommendationer vid en eventuell tvist.

Skatteförfarandelagen som förkortas SFL aktualiseras i detta fall.

Arbetsgivarens skyldighet att betala in preliminär a-skatt från arbetstagarens lön.

I 8 kap. 1§ SFL regleras att preliminär skatt ska betalas för beskattningsåret med ett belopp som är så nära den slutliga skatten samma år. Preliminära skatten ska betalas antingen via särskild debitering det vill säga F-skatt eller särskild A-skatt eller genom skatteavdrag det vill säga A-skatt. Utgångspunkten är att löntagare ska betala A-skatt. Enligt 10 kap 2§ SFL är det arbetsgivaren som ska göra avdrag vid varje löneutbetalningstillfälle. Enligt 10 kap 3§ SFL görs avdrag för kontant ersättning för arbete, dock kan det finnas undantag i 10 kap 4§ SFL. I 10 kap 19§ SFL regleras skyldigheten för arbetsgivaren att lämna ut det avdragna beloppets storlek till arbetstagaren.

Arbetsgivaren har enligt 26 kap. 3§ SFL en skyldighet att redovisa skatteavdrag och arbetsgivaravgifter för varje redovisningsperiod. En redovisningsperiod är 1 månad enligt 26 kap. 10§ SFL. Arbetsgivaren redovisar uppgifterna om arbetstagares preliminära skatteavdrag i en arbetsgivardeklaration enligt 26 kap 19-19a§ SFL.

Beroende på företagets storlek så skiljer sig datumet gällande när en arbetsgivardeklaration ska ha inkommit till Skatteverket

Om det är ett mindre företag som är registrerat för mervärdesskatt, som har ett beskattningsunderlag till högst 40 miljoner kr för beskattningsåret ska arbetsgivardeklarationen inkommit enligt den uppställning som 26 kap 26§ SFL visar. För de flesta månader så ska deklarationen vara inne den 12 månaden efter aktuella månaden, t.ex. för redovisningsperioden januari ska deklarationen inkommit till Skatteverket senast 12 februari. Undantagen är för juli och december som ska kommit tills Skatteverket senast den 17 efterföljande månad.

Är det ett större företag som är registrerade för mervärdesskatt och har större beskattningsunderlag än 40 miljoner ska arbetsgivardeklarationen inkommit senast den 26 efterföljande månad t.ex. för januari månad ska arbetsgivardeklarationen inkommit 26 februari. Undantaget är dock för november där arbetsgivardeklarationen ska inkommit 27 december enligt 26 kap 30§ SFL.

För att sammanfatta de ovannämnda paragraferna så har arbetsgivaren en skyldighet att betala in arbetstagarens preliminära skatt det vill säga A-skatt, det ska ske varje tillfälle som lönen betalas ut. Arbetsgivaren ska lämna information till arbetstagaren om hur mycket preliminär skatt som dragits av från lönen. Det ska redovisas i en arbetsgivardeklaration som ska vara inne till Skatteverket enligt tidsfristen i 26 kap 26§ och 30§ SFL. Dessutom ska arbetsgivaren lämna information till arbetstagare om hur mycket avdragen skatt som gjorts.

Om arbetsgivaren inte betalar in preliminär skatt:

Det är arbetsgivarens ansvar att betala in arbetstagarens preliminära skatten varje månad. Om arbetsgivaren inte gör detta kan arbetsgivaren ha begått ett brott i form av skatteavdragsbrott. I skattebrottslagen regleras att det är brottsligt om man uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlåter att fullfölja skyldigheten av att göra avdrag.

Rekommendation vid eventuell tvist:

Utgångspunkten är att det är din arbetsgivare som ska betala in den preliminära skatten från arbetstagarens lön. Men ifall en tvist skulle uppstå mellan antingen dig och din arbetsgivare eller dig och Skatteverket så rekommenderar jag dig att du sparar alla lönespecifikationer från tiden som du arbetat hos din arbetsgivare. För i lönespecifikationen bör det stå hur mycket skatt som dragits av från din lön och betalats in.

För att sammanfatta din fråga om tidsfristen så ska du utgå från de datum som regleras i 26 kap 26§ eller 30§ som arbetsgivaren ska redovisa den inbetalade skatten till Skatteverket.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare