FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/04/2019

Arbeta inom brottsmål

Kan man jobba som jurist inom brottsmål även om man har Aspergers?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du skriver att "jobba som jurist inom brottmål" så tolkar jag det som att du menar att arbeta som offentlig försvarare eller målsägandebiträde.

Ett snabbt svar är ja, man kan jobba som offentlig försvarare eller målsägandebiträde om man har Aspergers.

Kraven att arbeta som offentlig försvarare (RB 21:5) och målsägandebiträde (4 § lagen om målsägandebiträde) liknar varandra. Man ska i grunden ha en juristexamen, en jur.kand, och vara lämplig för uppdraget. Dock är kravet för offentlig försvarare något hårdare, då det i första hand ska röra sig om en advokat och i andra hand en jurist med särskild kompetens på det område målet angår.

Med lämplig menas att personen har de kunskaper och erfarenheter som krävs, att hen inte är jävig och är pålitligt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare