FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/03/2020

Är villkorlig dom ett straff?

Fråga om villkorlig dom är ett straff.

Jag har en kompis som dömts till endast villkorlig dom för stöld. Han säger att han inte är straffad eftersom han han inte dömts till vare sig vare sig fängelse eller böter. Han säger att påföljden villkorlig dom inte är ett straff enligt svensk lag. Har han rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff finns stadgade i brottsbalken (BrB).

Villkorlig dom är en brottspåföljd i det svenska rättssystemet och klassas därmed som ett straff. Rätten ska döma till villkorlig dom där påföljden inte kan anses stanna vid böter. Villkorlig dom är således ett allvarligare straff än böter (27 kap. 1 § BrB).

Villkorlig dom innebär att man får en prövotid på två år. Under prövotiden måste den dömde vara skötsam (27 kap. 3-4 § BrB). Man kan säga att villkorlig dom innebär en varning för den dömde att inte upprepa sitt beteende, som ett gult kort i fotboll. Den dömde får helt enkelt en chans att sköta sig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare