FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal23/03/2018

Är villkor om vite förenade med förköpsklausul i köpekontrakt för fastighet giltiga?

Hej, enligt svensk rätt kan man inte avtala om förköp i samband med köp av fastighet. Förköpsklausuler i sådana situationer är ogiltiga. Men vad händer om det klausulen är förenad med vite? Att vite skall utgå vid en situation där jag inte följer förköpsklausulen. Har en sådan avtalat påföljd verkan när förköpsklausulen är ogiltig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger så har förköpsklausuler i ett avtal om försäljning av en fastighet ansetts vara ogiltiga i svensk rätt. Det har man slagit fast i domstolspraxis i bland annat HD:s dom NJA 1984 s. 673. Det finns lite olika metoder att tolka avtal och ibland kan ett avtal bli ogiltigt i vissa delar medan andra fortsätter vara giltiga. I andra fall blir ett helt avtal ogiltigt om en del av det inte är giltigt.

I det fall du beskriver ska förköpsklausulen anses ogiltig och de rättsföljder som är relaterade till den ska också anses sakna verkan. Om man inte är bunden av ett avtalsvillkor som inskränker ens rätt att förfoga över viss egendom, så kommer man inte heller behöva betala vite eller råka på andra påföljder när man inte följer det ogiltiga villkoret. Syftet med att den här typen av villkor inte ska vara giltiga är just att skydda köparens rätt att göra vad hen vill med sin egendom. För att uppnå det syftet ska en köpare inte heller drabbas av negativa konsekvenser när hen förfogar över egendomen på ett sätt som går emot såna villkor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om inte är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare