FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/04/2018

Är varuhus skyldiga att ha olycksfallsförsäkring?

Är varuhus skyldiga att ha olycksfallsförsäkring? Om man kan t ex snavar över något, halkar eller klämmer sig, finns det då en försäkring mot olycksfall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, gäller det huruvida ett varuhus har skyldighet att täcka ekonomiska kostnader som uppstår genom att du exempelvis halkar och får en personskada i varuhuset.

Som utgångspunkt är svaret på din fråga nej, varuhus är inte skyldiga att ha en så kallad olycksfallsförsäkring. Det är upp till varuhuset att välja vilka försäkringsformer det vill ha. För att veta om olycksfallsförsäkring föreligger, bör du vända dig till det specifika varuhuset i fråga.

Däremot, om en olycka uppstår i ett varuhus, där du drabbas av en personskada, kan du begära skadestånd från varuhuset om du kan bevisa att olyckan beror på ett missförhållande från varuhusets sida (5 kap. 1§ skadeståndslagen).

Det ska dock framhållas att en bedömning alltid måste göras av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Exempelvis, om det skulle gälla ett scenario där du ramlar på ett nytvättat golv där det inte finns någon varningsskylt, kan man tänka sig att den som tvättade golvet precis var klar och sprang iväg för att hämta varningsskyltar medan du ramlade etc.

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare