Är tvångsvård tillämpligt om någon väljer att bli hemlös?

Hej.

Jag undrar om en vuxen person som fortfarande bor hos sina föräldrarna, kan välja att självmant bli hemlös med syftet att begå självmord, exempelvis frysa ihjäl? Kan en sån person tvångsvårdas? Och hur mycket påverkar beslutet om eventuell tvångsvård, om personen tidigare har gjort självmordsförsök?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tvångsvård vid självskadebeteende aktualiserar Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT). Grund för tvångsvård föreligger om personen har en allvarlig psykisk störning, och på grund att sitt psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt har behov av vård som INTE kan tillgodoses på annat sätt, se 3 § LPT. I begreppet "allvarlig psykisk störning" omfattas även depressioner, eller självmordsrisk. LPT aktualiseras enbart om inget samtycke till vård finns. Att personen tidigare försökt begå självmord är en anledning som tas i beaktning gällande tvångsvård.

En annan förutsättning för LPT är att genom utebliven vård så finns det en fara för personens liv och hälsa. Detta bedöms i förhållande till personens levnadsförhållanden och möjligheten att tillgodogöra sig alternativa vårdformer.

För att någon ska kunna vårdas med tvångsvård för suicidförsök krävs tvåläkarprövning och inleds med att legitimerad läkare efter undersökning utfärdar ett vårdintyg enligt 4§ LPT. Läkaren bedömer om det är sannolikt att personen uppfyller kriterierna för tvångsvård.

Om du är orolig över någon rekommenderar jag starkt att vända dig till socialtjänsten och göra en orosanmälan gällande denna personen. Socialtjänsten är då skyldiga att inleda en utredning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare