Är trasig golvvärme och för lite varmvatten att anse som dolda fel i en fastighet?

Är följande att anse som dolda fel: - varmvattnet räcker inte till att fylla bubbelbadkar om man inte låter bli att använda varmvatten innan man ska bada - trasig golvvärme

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det handlar om fastighetsköp och fel i fastigheter är det Jordabalken (JB) som reglerar detta. Nedan kommer jag att redogöra för vad ett dolt fel är samt beskriva vad säljaren och vad köparen har för ansvar vid ett fastighetsköp.

Vad har köparen för ansvar vid ett fastighetsköp?

Vid köp av en fastighet har köparen en långtgående undersökningsplikt av fastigheten (4:19 2 st JB). Köparen har alltså en skyldighet att noggrant undersöka fastigheten och en rekommendation är att man tar hjälp av en besiktningsman för att man som köpare ska ha fullgjort sin undersökningsplikt. Köparen ska också i sin undersökning vara uppmärksam på om det finns indikationer om fel, exempelvis om golvet inte var varmt när huset undersöktes även fast huset skulle ha golvvärme. I en sådan situation hade köparen kunnat fråga säljaren varför golvet inte är varmt. Skulle säljaren då svara att golvet är kallt för att golvvärmen inte är påsatt eller ge något annat lugnande besked som inte indikerar att något är fel kan detta i vissa fall göra så att köparens undersökningsplikt istället reduceras (NJA 1981 s 894).

Vad är ett dolt fel?

Ett dolt fel är ett fel som fanns i fastigheten redan när man köpte den, men som köparen inte hade kunnat upptäcka vid undersökningen av fastigheten som köparen gjort innan köpet. Dessutom, ska man som köpare inte heller ha kunnat räkna med att detta felet fanns i fastigheten med tanke på fastighetens skick, ålder, läge och liknande. Hade det exempelvis varit så att fastigheten var i sämre skick när köpet gjordes hade det eventuellt funnits skäl för köparen att räkna med att golvvärmen inte fungerade.

Vad har säljaren för ansvar vid ett fastighetsköp?

Säljaren har ett ansvar för dolda fel i fastigheten om köparen har fullgjort sin undersökningsplikt. Detta ansvaret gäller oavsett om säljaren själv visste om att felen fanns eller inte.

Slutsats

Sammanfattningsvis kan det sägas att frågan om trasig golvvärme och otillräcklig varmvattenvolym är att anse som dolda fel helt beror på hur köparens undersökning gick till eller vad säljaren har sagt om golvvärmen och varmvattnet. Om köparen har fullgjort sin undersökningsplikt så ansvarar säljaren för de dolda felen. Om köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt, exempelvis om den inte var tillräckligt långtgående, så är säljaren felen inte så kallade dolda fel och säljaren är inte ansvarig för dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare