Är testamentet giltigt?

Hej

Vi är ett gift par utan barn, ingen av våra föräldrar lever men vi har syskon på båda sidor.

Vi har upprättat ett testamente där vi efter den av oss som sist avlider testamenterar alla tillgångar till två syskonbarn. I detta fall min frus systers två pojkar.

Testamentet har vi själva upprättat och låtit två personer bevittna våra underskrifter.

Är detta OK ?

Med Vänlig Hälsning

M

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Formkrav

För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att handlingen är skriftlig och har undertecknats av testator. När testatorn (personen som upprättat testamentet) skriver under handlingen ska två vittnen närvara. Vittnena ska underteckna handlingen. Vittnena ska veta om att det är ett testamente de bevittnar men de måste inte veta vad som står i handlingen, 10:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB).

Legal arvsordning

Att upprätta ett testamente innebär att man sätter den legala arvsordningen ur spel, med andra ord kommer inte de kvarvarande tillgångarna att fördelas inom arvsklasserna (arvsklasserna består av bröstarvingar, föräldrar, syskon, syskonbarn samt mor- och farföräldrar), 2:1-3 §§ ÄB.

Det finns vissa begränsningar vad gäller rätten att testamentera egendom. Bröstarvingar (den avlidne personens barn) har alltid rätt till en viss del av de kvarvarande tillgångarna. Den delen kallas för laglott, 7:1 ÄB.

Sammanfattningsvis

Om testamentet ni upprättat uppfyller de krav som nämns i det första stycket (se rubriken Formkrav) kan ni testamentera hela er egendom till vem ni vill (i det här fallet till två syskonbarn) eftersom ni inte har några barn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare