Är syskonbarn till avliden förälder dödsbodelägare?

Hej!

Vi undrar över hur det blir då vår mor avlider. Vi var tre bröstarvingar men en är avliden. Ska då hans barn vara delägare?

tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vilken roll ditt syskonbarn får när din mor avlider. Frågor rörande arv och dödsbodelägare finns i ärvdabalken (ÄB).

Vem blir dödsbodelägare?
Det är efterlevande make/sambo, arvingarna och universella testamentstagare som är dödsbodelägare. Ert avlidna syskon skulle ha varit delägare med er, men eftersom han har gått bort så träder hans barn(syskonbarnet) in istället, se 18 kap. 1 § ÄB.

Har syskonbarnet rätt till en del av arvet?
Ja. Utgångspunkten ifall det inte finns något testamente är att den legala arvsordningen ska följas, 2 kap. ÄB. Den anger att första arvsklassen ska ta del av arvet i första hand. I första arvsklassen finns bröstarvingar, dvs ni barn till den avlidne. I de fall ett av barnen avlider så har dennes barn rätt till hens del, 2 kap. 1 § 2 stycket ÄB. I ert fall har alltså syskonbarnet rätt till den del er bror hade haft rätt till.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare