Är styvpappas testamente brutet då vi redan fått laglott från mamma?

Hej, min föräldrar skilde sig för länge sedan och min mamma gifte om sig med en annan man. Min mamma har gått bort sedan 15 år tillbaka och nu har även hennes man gått bort. När mamma gick bort fick jag och min bror 30.000kr var (som då var laglotten). Det var inget vi stred om eller så men det gavs till oss. Vad kan vi ärva nu när vår låtsaspappa har gått bort? Det står i testamentet att allt ska delas lika mellan oss fyra barn, dvs jag och min bror och vår låtsaspappas två barn.

Är testamentet brutit på något sätt i och med att vi fick laglotten när vår mamma gick bort?

Det som finns att ärva är ett hus som är värt ca 1.500.000kr

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vem som har rätt att ärva hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Testamentet gäller före reglerna i ärvdabalken

Eftersom du skriver att din mammas man har skrivit ett testamente där allt ska delas lika mellan er fyra barn så gäller det framför reglerna om arvsordning i ärvdabalken.

Det finns en regel i ärvdabalken som säger att barnen till den som avlider alltid har rätt att få ut sin laglott oavsett om ett testamente finns som säger någonting annat. Detta gäller förutsatt att barnen åberopar denna rätt. (7 kap. 3 § ÄB) Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer den avlidnes barn (bröstarvingar). (7 kap. 1 § ÄB) Eftersom endast er låtsaspappas två barn är hans bröstarvingar så utgör deras arvslott enligt ärvdabalken 50 % var av pappans arv. (2 kap. 1 § ÄB) Laglotten är alltså 25% vardera av pappans arv.

Testamentet är giltigt

Eftersom er låtsaspappas barns rätt till sina laglotter redan blir tillgodosett genom testamentet, där de ska få 25 % vardera och du och din bror 25 % vardera, så är testamentet giltigt. Mannens barn har ingen rätt att protestera mot testamentet. Arvet ska alltså delas lika mellan er fyra barn i enlighet med testamentet. Det är inte brutet på något sätt för att ni fick ut laglotten när er mamma gick bort.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig om du har några fler funderingar!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare