Är skriftlig erinran och LAS-varning samma sak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så är skriftlig erinran och LAS-varning samma sak. De ges för att arbetsgivaren vill påminna eller meddela att en viss förändring måste ske, annars finns det risk för uppsägning.

Dessa ska dock skiljas från varningar från arbetsgivaren med disciplinära följder, sådana varningar måste ha stöd i lag eller kollektivavtal (62 § medbestämmandelagen). Men som jag tolkar det är det en erinran om att arbetstagaren inte följer sina arbetsskyldigheter som du syftar på.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare