FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2023

Är SARMS olagliga?

Tjena, jag har en fråga angående så kallade SARMS ( typ lagliga steroider). Jag vet att en del av dem är olagliga, men hur ska man veta om en SARM är olaglig eller inte? Finns det någon lista? Kan man bli straffad för att beställa SARMS ( om dem ej är olagliga)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa typer av preparat är brottsliga att exempelvis föra in till Sverige, inneha eller bruka (1 § dopningslagen). Dessa preparat är följande (2 § dopningslagen):

  1. Syntetiska anabola steroider,
  2. Testosteron och dess derivat,
  3. Tillväxthormon, och
  4. Kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon

Som härvid antyds finna det alltså inte någon uttömmande lista över vilka preparat som anses tillåtna respektive otillåtna utan man får således vad beträffar ifrågavarande preparat göra en bedömning utifrån ovannämnda punkter och se om det faller under någon av dessa. Frågan blir därför om SARMS utgör ett sådant preparat som faller under någon av punkterna.

Med anledning av att det finns så pass många preparat som klassas som SARMS blir det svårt att konstatera huruvida SARMS faller under någon av punkterna eller inte. Det enda som på det generella planet kan sägas är att om den SARMS som du tänkt beställa ökar produktionen eller frigörelsen av antigen testosteron eller tillväxthormon kan det enkelt konstateras att detta preparat är otillåtet. Men ett mer precisare svar än det kan jag tyvärr inte ge.

Med det sagt hoppas jag att du fått lite klarhet i dina frågeställningar. Har du ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en fråga på nytt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare