FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/12/2018

Är risken stor att man får fängelse för hets mot folkgrupp?

är risken stor att man får fängelse om man skriver kränkande saker om muslimer på ett internetforum som har en miljon användare? räknas det som grovt hets mot folkgrupp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du ställer frågan av rent intresse och att du inte har för avsikt att skriva kränkande saker om muslimer på internetforum. Hets mot folkgrupp är ett brott och regeln om det finns i Brottsbalken (BrB) 16 kap. 8 §.

Straffet för hets mot folkgrupp kan bli allt från böter till ett fängelsestraff
Att skriva kränkande saker om muslimer på ett internetforum med en miljon användare kan absolut vara att göra sig skyldig till hets mot folkgrupp. Straffet för detta är allt från böter om det är mindre allvarligt, till fängelse i två år. Eller om brottet är grovt och alltså mer allvarligt kan straffet bli fängelse i högst fyra år.

Hur grovt brottet är och vad straffet blir beror helt på omständigheterna i det specifika fallet
Utan att veta exakt vad de här kränkande sakerna skulle vara kan jag inte avgöra om det skulle räknas som ett grovt brott eller inte. Vad som däremot talar för att brottet är grovt är att det spridits till ett stort antal personer och om syftet var att väcka betydande uppmärksamhet om det skrivna. Ju mer kränkande och kanske hotfulla sakerna som skrivs är desto grövre anses också brottet vara. Dessutom är det logiskt sett allvarligare om en person inte bara vid ett utan flera tillfällen skrivit kränkande saker om muslimer.

Det är vanligare med böter än fängelse
Det är inte helt vanligt att personer får fängelse för att ha skrivit kränkande saker om muslimer, eller andra folkgrupper, på internetforum. Tvärtom brukar domstolen i många fall välja att döma personen till böter. Men det är absolut möjligt att sådana handlingar leder till fängelsestraff för den som skriver det, då oftast ett par månader och inte flera år. Det är större risk att personen får ett fängelsestraff om denne tidigare har begått brott. Risken för fängelse är däremot mycket liten om det är en ung person som skrivit sakerna.

Sammanfattning:
- Risken finns för att en person som skriver kränkande saker om muslimer på ett internetforum som har en miljon användare får fängelse. Straffet beror på hur allvarligt brottet är och vem personen som skriver sakerna är. Troligast är att det blir böter alternativ fängelse i några månader.
- Om det räknas som grovt hets mot folkgrupp beror helt på vad det är för kränkande saker som skrivits och vad syftet med brottet är.

Jag vill avslutningsvis starkt avråda från att skriva kränkande saker om både muslimer och andra folkgrupper eller personer. Kränkande saker som direkt kan såra människor är kanske bättre att hålla för sig själv än att publicera på stora internetforum.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare