Är privatuthyrningslagen dispositiv?

Vid uthyrning av privatägd bostad. Är det möjligt att avtala bort hyresvärden möjlighet till att säga upp ett hyresavtal i förväg givet att ett slutdatum för uthyrningsperioden är fastställd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi uthyrning av en privatbostad som inte är för fritidsändamål gäller privatuthyrningslagen. Lagen är tvingande till fördel för hyresgästen men det går bra att ha villkor som är mer förmånliga för hyresgästen (2 §). Att hyresvärden inte kan säga upp ett tidsbegränsat avtal är mer förmångligt för hyresgästen och går därför bra.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare