Är mitt utländska körkort giltigt i Sverige?

Jag har en fråga om körkort, jag tog körkort i thailand under en resa men har inget svenskt körkort, om jag beställer ett IDD (internationellt körkort-körkorts översättning) får jag då köra bil i sverige med mitt thailändsks körkort? Kan jag även på något sätt konvertera mitt thai körkort till ett svenskt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Ifall du beställer ett internationellt körkort är det nationella körkortet giltigt i Sverige då du uppvisar dessa handlingar tillsammans enligt 6 kap 1 § Körkortslagen. Dock ställs det vissa krav på det internationella körkortet - det måste vara upprättat i enlighet med de regler om internationellt körkort som finns i var och en av de tre FN-konventioner om vägtrafik som Sverige har anslutit sig till (Paris-konventionen av den 24 april 1926, Genève-konventionen av den 19 september 1949 samt Wien-konventionen av den 8 november 1968). Det räcker alltså inte med endast en språklig översättning av det Thailändska körkortet. Även om internationella körkort endast får utfärdas av vissa godkända auktoriteter är det inte sagt att de svenska kriterierna automatiskt uppfylls. Då du ansöker om det internationella körkortet rekommenderar jag därför att du försäkrar dig om att den myndighet som utfärdar kortet följer någon av de tre ovannämnda vägtrafikkonventionerna.

Observera att om du har varit folkbokförd i Sverige i över ett år gäller inte ett utländskt körkort längre, om det är utfärdat utanför EES-området (se 6 kap 2 § 2 st Körkortslagen). Ett thailändskt körkort kan heller inte konverteras eller bytas ut mot ett svenskt. Endast EES-körkort eller körkort som har utfärdats i Japan eller i Schweiz kan bli föremål för utbyte (Sverige har bilaterala avtal med de sistnämnda länderna om utbyte av körkort). Om du är folkbokförd i Sverige och planerar att stanna i över ett år behöver du alltså ta ett svenskt körkort.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare