Är mitt nya hyreskontrakt giltigt trots att fler står folkbokförda på min adress?

Jag har varit dum och skrivit på ett hyreskontrakt hos en privat hyresvärd innan jag letat fram all information. Jag fick inte reda på adressen innan jag möter upp hyresvärden för "visning". Han verkade schysst så jag hade inga problem med att skriva på där och då. Men när jag i efterhand undersöker saken närmre så ser jag att det är fem personer skrivna på adressen redan, trots att det enligt honom bara ska vara hyresvärden som bor där.

Är nu fundersam över om jag verkligen vill flytta in. Frågan är:

Har hyresvärden genom att ha ljugit gällande mängden människor som är skrivna på adressen gjort sig skyldig till något sorts "kontraktsbrott" som gör kontraktet ogiltigt? Alltså fick han ens skriva det kontraktet med mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt kontrakt är giltigt

Du undrar alltså om giltigheten av ditt kontrakt påverkas av att fler personer står folkbokförda på den aktuella adressen. Jag skulle säga nej. Ditt kontrakt som ni har skrivit under gäller trots det. Jag blir dock lite tveksam när du skriver visning inom citationstecken, men jag förutsätter i mitt svar att du faktiskt har sett lägenheten och att allt annat verkar vara i sin ordning bortsett från folkbokföringen. Så länge det bara är du som bor i lägenheten precis som kontraktet avser, bör du inte behöva oroa dig.

Anledningar till att fler står skrivna på din adress

Att fem andra personer står skrivna på samma adress är visserligen en liten varningsflagg, men det kan förstås finnas flera anledningar till det. Om det handlar om ett lägenhetshus kan det vara värt att undersöka om någon av dessa fem personer har skrivit sig på fel lägenhetsnummer? Det händer inte allt för sällan. Eller kanske är det någon som bott där innan men inte hunnit ändra sin folkbokföring? Beroende på om det är en stor eller liten bostad är fem personer kanske inte något märkligt, med dagens bostadsbrist i vissa orter är trångboddhet allt vanligare. Men det kan förstås också vara en så kallad skenskrivning, när någon medvetet folkbokför sig på en adress de inte bor på.

Meddela Skatteverket att en person som inte bor hos dig står skriven på din adress

Min rekommendation till dig är att ta kontakt med Skatteverket och berätta vilka det är som står felaktigt skrivna på adressen! De kommer då starta en utredning för att ta reda på var personerna i fråga faktiskt bor, och sedan ändra adressen. Det går bra att lämna uppgifterna över telefon, alternativt så har de en tipsfunktion via hemsidan. Du kan förstås också höra direkt med din hyresvärd, kanske är denne rent av medveten om problemet och själv anmält till Skatteverket?

Men som ovan sagt, ditt kontrakt är inte ogiltigt på grund av att fler står skrivna på adressen!

Hör gärna av dig igen om du känner att du saknar något i mitt svar eller om det dyker upp fler funderingar. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare