Är min pappas styvdotter att betraktas som efterarvinge i en bouppteckning?

Hej!

Är min halvsyster (pappas styvdotter) att betrakta som efterarvinge i en bouppteckning för min pappa?

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Som biologiskt barn (bröstarvinge) är man berättigad att ärva efter sin förälder enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB. Denna arvsrätt är med andra ord lagstadgad. Testamenten fungerar som undantag från den legala arvsordningen i ÄB. Detta betyder inte att man kan testamentera så att ett biologiskt barn blir helt arvlös (se 7 kap 3 § ÄB).

Har din halvsyster arvsrätt?

I din fråga anger du att din halvsyster är din pappas styvdotter och alltså inte din pappas biologiska barn. Detta betyder att din halvsyster inte är bröstarvinge enlligt 2 kap 1 § ÄB. Styvbarn är inte berättigade att ärva enligt den legala arvsordningen i 2 kap ÄB. Detta betyder att din halvsyster ärver endast om hon fått något testamenterat till sig eller är adopterad (se 4 kap 21 § Föräldrabalk, FB).

Är din halvsyster att betraktas som efterarvinge?

För att din halvsyster ska betraktas som efterarvinge, måste hon ha rätt till efterarv. Ett arv kan under vissa förutsättningar omfattas av efterarv. Ett exempel är att ett gift par har ett gemensamt barn. Om maken/pappan dör blir makan/mamman dödsbodelägare och det gemensamma barnet blir efterarvinge. Det gemensamma barnet får sitt arv först när även makan/mamman har gått bort. I din fråga anges att din halvsyster inte är biologiskt barn till din pappa. Din halvsyster kan endast bli efterarvinge förutsatt att hon är adopterad av din pappa eftersom hon då betraktas som gemensamt barn (se 4 kap 21 § FB).

mvh

Therese AxénRådgivare