Är man skyldig som arvinge att förvalta sina föräldrars dödsbo?

Vad händer om jag som bröstarvinge vägrar förvalta dödsboet efter mina föräldrar, dvs om jag dessutom vägrar ansöka om och därmed även betala för en boutredningsman? Om mina föräldrar avlider är vi tre helsyskon, varav ett är funktionsnedsatt pga stroke. Den ena föräldern är god man för detta syskon. Övriga syskon vill inte befatta oss med dödsboet och inte heller behöva stå för en boutredning. Risken finns att tillgångarna i dödsboet inte täcker en tillförordnad jurist och vi vill inte bli stående med den kostnaden, inte heller lägga tid på husförsäljning eller byråkrati kopplat till godman-skapet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad som händer om du som vägrar förvalta dödsboet efter dina föräldrar, och dessutom vägrar ansöka om och betala för en boutredningsman. Övriga syskon vill inte heller befatta sig med dödsboet och inte heller behöva stå för en boutredning.

Frågor gällande förvaltning av dödsbo och boutredning aktualiserar Ärvdabalken (ÄB)

Är man som arvinge skyldig att förvalta dödsboet?

När en person går bort så kommer dennes tillhörigheter samt ekonomi i form  av tillgångar och skulder att omvandlas till ett dödsbo. Detta dödsbo ska som huvudregel förvaltas av den avlidnes efterlevande make, sambo, arvingar eller testamentstagare som då blir dödsbodelägare, i enlighet med ÄB 18 kap 1 §

Om det skulle vara så att vara så att man underlåter att förvalta dödsboet som dödsbodelägarem, kan man komma att bli ersättningsskyldig om någon annan lider skada genom en bristfällig förvaltning av dödsboet, enligt ÄB 18 kap 6 §.

Skulle det vara så att dödsbodelägarna inte har möjlighet eller inte vill förvalta dödsboet finns möjligheten att ansöka hos tingsrätten om en boutredningsman som då istället ansvarar för förvaltningen, i enlighet med ÄB 19 kap 1 §.

Bedömning i ert fall

Således har dödsbodelägarna har ett ansvar för att se till så att kvarlåtenskapen förvaltas korrekt innan arvskiftet samt ordna med begravning med mera. Om ni väljer att inte förvalta dödsboet kan ersättningsskyldighet uppkomma. Att ansöka till tingsrätt är ingen större process, och jag rekommenderar dig / er att göra detta.

Ansökan om boutredningsman hos Tingsrätten görs på följande länk: Ansökan om boutredningsman

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare